woensdag 10 april 2013

Luister. Bedankt.

Ik ben het een beetje zat. Ja, ik ben alweer eens een keer iets zat ja. Maar dit keer is er niets sarcastisch bedoeld en meen ik alles. Ik lees zo vaak dingen van mensen die ziek zijn van binnen, wat je niet aan de buitenkant kan zien, en daar herken ik mezelf in. Er wordt luchtig over gedaan want "aan mij zie je toch niets". Jammer genoeg zie ik het zelf wel als ik het even niet meer kan. Jammer genoeg heb ik bij mezelf de afgelopen jaren wel de verschillen gezien, niet alleen in mijn uiterlijk maar ook in mijn doen en laten. Ik zal mezelf nader verklaren.

Jullie lezen vast vaak op mijn twitter en facebook dat ik hoofdpijn heb. Dat heb ik ook vaak. Elke dag, eigenlijk. Als ik 1x in de drie weken 1 keer geen hoofdpijn heb, mag ik in mijn handen klappen van geluk. Mensen lijken te onderschatten wat hoofdpijn voor invloed heeft op je dagelijkse leven. Als jij een keer hoofdpijn hebt, heel erg, dan heb ik dat waarschijnlijk twee keer zo erg. En dat minimaal 3, als ik heel veel pech heb, 4 keer per week. En bij mij helpen paracetamollen of andere pijnstillers niet. Niet 'niet meer' maar gewoon niet.

'S ochtends als ik mijn bed uit wil voelt het alsof er met een stevige hand op mijn voorhoofd wordt gedrukt en ik terug in bed wordt geduwd. Met elke stap die ik zet bonkt mijn hoofd net een beetje harder. Het is dan moeilijk om het lopen vol te houden en vaak lukt mijn ogen open houden zelfs niet. Ik heb dit al zo'n 10 jaar maar de laatste 2-3 jaar lijkt het erger te zijn geworden. Tot nu toe weet ik niet wat er aan de hand is. Volgende week heb ik mijn allereerste afspraak met de neuroloog en ik ben benieuwd wat er uit gaat komen. Het is al duidelijk dat ik geen migraine heb, dat wel.

Toen ik 5 jaar was kwam ik ineens heel scheel uit school en had ik meteen +5. Dat is niet normaal. Ik werd eraan geopereerd maar die operatie is mislukt. Sinds toen is de sterkte niet onder +5 geweest. Ergens in 2010 had ik +6.25 en toen ging ik een jaar later voor een check-up en toen was het ineens +7.25. Zo veranderlijk is het bij mij. Het kan zijn dat mijn hoofdpijn bij mijn ogen vandaan komt maar niets is zeker.

Soms voelt het alsof mijn hoofd heel zwaar is en alsof er iets zwaars tegen de overgang van mijn nek naar mijn hoofd wordt geduwd. Ik denk dat jullie allemaal kunnen beamen dat dat geen fijn gevoel is. Als die pijn dan vervolgens door trekt, recht over je hoofd naar je slapen, is dat al helemaal geen fijn gevoel.

Ik zit dit nu te typen terwijl ik al 4 dagen achter elkaar erge hoofdpijn heb. Niet op de computer gaan helpt niet, geen medicijnen nemen helpt niet, minder cola drinken helpt niet. Ik hoef verder ook geen theorieen van jullie te horen, hoe aardig ik ook vind dat een aantal van jullie daar steeds weer mee komen. Het is nu aan mijn huisarts, en volgende week de neuroloog, om te kijken wat we eraan kunnen doen om er achter de komen waar het vandaan komt. En of er überhaupt wat te vinden valt.

Als je dit hebt gelezen; bedankt. En ik hoop dat jullie nu wat meer begrijpen waarom ik soms ergens niet ben of waarom ik soms zo zeur om hoofdpijn enzo. Doei.

2 opmerkingen:

  1. Ik snap je. Ik voel met je mee. En ik hoop met heel mijn hart dat de neuroloog wat voor je kan betekenen. Dikke knuffels van mij (en die volgen snel IRL hoop ik). x

    BeantwoordenVerwijderen