dinsdag 16 oktober 2012

Leuk is dat.

Vandaag bij fotografie kregen we een onwijs brede opdracht: mensen in Rotterdam stad. Veel breder kan je het niet hebben en dat is bloed irritant. En daar ging ik, met mijn camera en geen idee wat ik mos gaan doen. Omdat het zo'n brede opdracht was wilde ik mezelf uitdagen en mensen aanspreken, een bepaalde doelgroep.

Ik heb overwogen mannen in pak te fotograferen maar 9 van de 10 groepjes die voorbij kwamen waren allemaal knap. Nou, ik durfde al op niemand af te stappen, laat staan op hen. "H.. eh.. Zou ik misschien eh.. Fo.. Oja.. Foto's van jullie mogen eh maken.. Ik studeer eh.. wat studeer ik.. Fotografie!! Hier eh.. waar.. dicht..bij?!!!!!" zou er dan uitkomen. En dat wilde ik niet. Dus besloot ik oude mannen met een baard en/of snor te fotograferen. Waarom? Gewoon. Als je een baard hebt, maak je gelijk al een beetje een statement. Maar tegenwoordig loopt elk organisme dat enige baardgroei heeft met een baardje of snor dus besloot ik oudere mannen te nemen omdat dat niets nieuws is.

Overal zag ik oudere mannen met een baard en/of snor, tot ik er naar ging zoeken. NERGENS. MODDERFOKKING NERGENS. Allemaal spontaan in hun grot gekropen. De eerste geschikte meneer die ik tegen kwam had een aardig grote snor, dus die was van mij. Ik scheet bekant in me broek omdat ik op hem af moest lopen en wilde vragen "Mag ik een foto van u maken?", but I did it. En al snel volgde de tweede, waarmee ik een praatje maakte over dat hij op YouTube staat met Kersthit 2012 De Audities. Ik thuis gelijk opgezocht, supervet. Gaat over (ex)daklozen met muzikaal talent of gewoon omdat ze graag muziek maken. Hij speelt dus gitaar! http://www.youtube.com/watch?v=UbuPxtFNW7I   <- 4:19 voor meneer. De derde meneer had ik al voorbij zien lopen maar toen had ik nog niet besloten dat ik hem op de foto ging zetten. Ik liep op hem af en hij was meteen heel vriendelijk. Achteraf vroeg hij of ik nog een straatkrant wilde kopen, ik had helaas maar 5 cent. Gelukkig was hij daar heel erg blij mee. Meneer nummer vier stond voor een winkel, waarschijnlijk op zijn vrouw te wachten die weer eens geen keuze kon maken tussen shirt 1, 2, 3, 4 of 5. Ook deze meneer was erg vriendelijk. Nummer vijf was mijn redding, ik had er nog maar eentje nodig en ik liep er 20 minuten rond voor ik hem vond. Na wat uitleg te hebben gegeven over mijn opleiding vond hij het toch wel leuk om op de foto te gaan, daar ben ik hem ook erg dankbaar voor!

Op zich ben ik wel trots op de foto's, ik vind het gaaf. Omdat het de eerste keer is dat ik aan vreemde mensen heb gevraagd of ik ze op de foto mocht zetten. Ik mos natuurlijk ook weer een paar nee's krijgen. "Men.." NEE!! "ok.." "Meneer mag ik u iets vragen?" nee "ok fijne dag" "Goedemiddag meneer, zou ik u op de foto mogen zetten?" Waar voor is het? "Ik studeer fotografie, dus voor school. Als u het niet wilt, hoeft het natuurlijk niet" dan liever niet "Oke bedankt, fijne dag". EN DAT IS ZO FIJN. Dan durf je al geen mensen aan te spreken en dan krijg je al een dikke vette vadsige NEE voor je überhaupt je woord af hebt gemaakt.

Stiekem wilde ik ook mannen met een grote baard EN grote wenkbrauwen, en ze dan boos laten kijken. Maar ik was al blij dat er 5 JA hadden gezegd. Dus heb ik het hierbij gelaten. Boem.

Hier zijn mijn foto's: http://vancreekphotography.tumblr.com/post/33703791601

1 opmerking:

  1. Linkje naar Kerstband One Gift: http://www.kersthit2012.nl/?page_id=74

    Ben benieuwd hoe "Uninvited" gaat klinken.

    Btw Mooi werk Michelle :)

    BeantwoordenVerwijderen